Vi har nåtts av meddelandet att vår tidigare ordförande Mats Hellström har gått bort i en ålder av 84 år.
Mats Hellström var ordförande för Stiftelsen Biskops Arnö i hela 13 år, från 2006 till 2019. Med sig tog han kunskaper och erfarenheter från poster som riksdagsledamot, Norden-minister, Sveriges ambassadör i Tyskland och landshövding i Stockholm.
På Biskops Arnö minns vi Mats som en oerhört engagerad och drivande ordförande. Ingen fråga var för liten – när Mats intresse var väckt la han sin generositet, sin energi och sin frustande arbetslust på allt från busslinjens hållplatser till kulturens ställning i det nordiska samarbetet.
Men det som låg Mats varmast om hjärtat var de nordiska frågorna. Här drev Mats på, och under hans ordförandeskap stärktes det nordiska inslaget på Biskops Arnö samtidigt som Biskops Arnö tog en större plats i det nordiska samarbetet. Mats säkrade också folkhögskolans plats på vår vackra ö.
Stiftelsen Nordens Biskops Arnö är tacksamma över att vi fick ha Mats Hellström som ordförande i hela 13 år. Våra tankar går till Mats familj.
