Aktuellt

Nytt skrivarstipendium för lärare från SFV

Pressmeddelande
Svenska folkskolans vänner i Finland (SFV) har glädjen att meddela:

I år, 2021 delar SFV för första gången ut Skrivarstipendium för lärare. Stipendiet ges årligen till två lärare.

År 2021 tillfaller stipendiet:

Moja Ladvelin, lektor i modersmål och litteratur vid Vasa övningsskolas gymnasium, Vasa.
Moja Ladvelin representerar ett högaktuellt utbildningsstadium vad gäller pedagogiska reformer och vill öka allmänhetens insikt i utvecklingen av pedagogik och dagens skola.

Malin Fagerström, förskollärare i lekskolan Gryningen i Sibbo, bosatt i Söderkulla.
Malin Fagerström vill på ett positivt sätt fästa allmänhetens uppmärksamhet vid utbildningens betydelse för både individen och samhället och lyfta upp aktuella pedagogiska frågor med målet att skapa debatt.

Syftet med Skrivarstipendium för lärare är att ge lärare verktyg att aktivt delta i det offentliga samtalet om skola och utbildning. Stipendiemottagaren får kostnadsfritt delta i den fem dagar långa skrivarkursen Lärare skriver på Nordens Folkhögskola Biskops Arnö i Sverige. År 2021 arrangeras kursen under tiden  28.6–2.7.2021. Stipendiet är ett samarbete mellan SFV, Lärarstiftelsen i Sverige och Biskops Arnö, som sedan 2012 genomfört kursen Läraren skriver på Lärarstiftelsens uppdrag.

Om SFV
Svenska folkskolans vänner i Finland (SFV) grundades 1882 och är en allmännyttig förening. Idag har SFV och SFV:s understödsförening tillsammans cirka 8000 medlemmar.

SFV syfte är att främja utbildning, kultur och fri bildning på svenska i Finland. Årligen delar SFV ut pris, stipendier och medaljer, samt beviljar bidrag inom de sektorer vi jobbar för: utbildning, kultur och bibliotek och fri bildning.

 

 

Dela:

Fler artiklar:

Vår allas Janne Hallqvist har lämnat oss

Han vandrade runt med långsamma steg, med slokhatten som skydd för solen, på väg till örtagården eller till stallet där kursen Naturens Medicin har sin lokal. Det såg lugnt, stillsamt och rogivande ut, som hade han all tid i världen.